Pennsylvania

Pennsylvania är en stat som ligger på östkusten precis som Virginia som jag skrev om innan. Det bor cirka 12,5 miljoner där och Pennsylvania kommer på 6:de plats i folkmängds storlek av staterna. Det bor 106,88 invånare per kvadratkilometer där och om man jämför med sverige som har 23 invånare per kvadratkilometer så kan man konstatera att det är rätt så tät-befolkat där. Pennsylvania är faktiskt usas 10:onde mest folktäta stat.

 

 

 

Städer: Deras största stad är Philadelphia men deras huvudstad är Harrisburg. Det finns två riktigt stor städer i Pennsylvania och det är då som tidigare nämt Philadelphia och Pittsburgh. Storstäder som New York City och Washinton D.C ligger även i närheten så brist på storstäder är det inte i detta område.

 

Klimat: Klimatet i Pennsylvania är ganska likt Sverige ändå skillnaden kan vara att sommaren och vintern är lite varmare.

 

Bonnighet”: Har varit svårt att hitta saker om detta men har läst på ett antal olika ställen att folket i Pennsylvania ska vara ganska civiliserade där ifall man jämför med staterna söder över. Med tanke på att staten ligger nära New York och det finns många storstäder där så är det förmodligen inte så bonnigt alls där (förutom på landsbygden då men det är de ju i alla stater mer eller mindre). Ett sort plus är det här!

 

Fotbollen: Eftersom staten ligger på östkusten där även fotbollen är ganska stor så förmodar jag att den är relativt bra där. Hittar dock bara en högt rankad klubb där. Men jag tror inte det ska vara någon brist på fotboll där.

 

 

Det var allt jag luskat fram om Pennsylvania! :) Rätta mig gärna om jag har nåt litet fel i faktan någonstans! :)


Kommentarer
Postat av: Johana

FINT! jag har länkat dig nu , åker med STS, dudå?:)

2010-10-18 @ 20:33:40
URL: http://johanafredin.blogg.se/
Postat av: johanna

Kul att du gillar min blogg :)

Dom flesta som aker till usa hamnar oftast pa nagot litet stalle, vilket jag ocksa har gjort. Dom ar ratt bonniga, men det ar det som ar sjalva charmen med att bo har. Alskar det har stallet. Tror dom flesta ar bonniga i sma stader. Nar jag fick reda pa att jag skulle ga pa en liten skola (med bara 220 elever) trodde jag att det skulle bli jattedaligt. Men jag maste saga att det ar verkligen jattebra for en utbytesstudent att komma till en san liten skola, for da vet verkligen alla vem man ar och man far mycket uppmarksamhet, hehe. Det samsta med att vara har ar att alla ar sa stranga och dom flesta ungdomar har valdigt stranga regler. Men det tror jag galler i hela USA.



Du har verkligen nagot att se framemot! Lycka till med ansokningarna :)

2010-10-21 @ 05:51:12
URL: http://johannians.blogg.se/
Postat av: Fritiof

Jag har varit i Pennsylvania! Eller jag åkte igenom längst Lake Erie (nordväst-hörnet) när jag skulle upp till Niagara, och sen åkte vi igenom på hemvägen och stannade i Pittsburgh! :)

2010-10-21 @ 23:30:12
URL: http://usafrillan.blogg.se/
Postat av: Fritiof

Okej... Jag har inte så brett intryck av Pennsylvania då jag mest åkte igenom det. Men det verkar ändå vara helt ok där, kallare än WV bara! :P Men i det stora hel verkade det la ungefär som ganska likt allt annat i USA utanför storstäderna som jag upplevt. Jag var aldrig i Pittsburg direkt, vi stannade utanför Pittsburgh på en outlett mall så jag fick aldrig se själva Pittsburgh... :/ Aja, men jag tror ändå Pennsylvania är ett bra ställe! Hoppas detta hjälpte nått! :P

2010-10-24 @ 17:06:50
URL: http://usafrillan.blogg.se/
Postat av: Eira

Hej :) Jag åker också till USA nästa år. Jag kan länka din blogg om du vill, så länkar du min? :)

2010-10-24 @ 21:40:22
URL: http://honeyandmoon.blogg.se/
Postat av: Eira

2010-10-24 @ 21:40:44
URL: http://honeyandmoon.blogg.se/
Postat av: Eira

Jag åker med Explorius. Själv? :)

2010-10-27 @ 23:14:55
URL: http://honeyandmoon.blogg.se/
Postat av: Eira

Jaha, vad kul! :D

Nej, jag har inte hört från explorius på ett bra tag nu :S

2010-10-28 @ 00:09:22
URL: http://honeyandmoon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0