Statusuppdatering!

Hallå hallå!
Nu har jag skickat iväg min ansökan för andra gången till explorius, första gången gick dom igenom allt och sa att jag skulle fixa två saker till sen så ska dom skicka ansökan till USA. Och nu så har jag fixat de där två sakerna och skickat det igen :D Så just nu känns det jävligt skönt att vara klar med första biten! Annars är jag sjukt trött nu för tiden vet faktiskt inte varför, tycker ändå jag sover tillräckligt... I helgen blir det iaf "trevligheter" och tänkte då testa på beerpong :D kan ju vara bra att kunna det innan man åker ;)



Btw fick höra för några dagar sen av en ganska så vis man att det lever mer folk nu på jorden än vad de någonsin har levat ifall man räknar ihop alla. Alltså med andra ord det finns mer levande personer än döda. Sjukt att det kan vara så. Jag tror nog att folk (i speciellt Asien) bör tänka till när man skaffar barn för det kommer ju inte att funka ifall det här ska fortsätta.

Aja! Ha det bra allesammans...!

Kommentarer
Postat av: Anna

Vad kul att du ska åka som utbytesstudent :D Jag ska också det, dessutom med Explorius :) Det är absolut så mycket papper och grejer som ska fixas så man blir helt slut!Tänkte höra om du vill länka bloggarna? Ha det bäst!

2010-11-18 @ 21:08:28
URL: http://annafilippa.blogg.se/
Postat av: Anna

Vad kul att du ska åka som utbytesstudent :D Jag ska också det, dessutom med Explorius :) Det är absolut så mycket papper och grejer som ska fixas så man blir helt slut!Tänkte höra om du vill länka bloggarna? Ha det bäst!

2010-11-18 @ 21:17:58
URL: http://annafilippa.blogg.se/
Postat av: Anna

oj, råkade skicka två gånger, sorry! :D

2010-11-18 @ 21:18:27
URL: http://annafilippa.blogg.se/
Postat av: Katt

"Jag tror nog att folk (i speciellt Asien) bör tänka till när man skaffar barn för det kommer ju inte att funka ifall det här ska fortsätta."



Eftersom du bloggar antar jag att du vill dela med dig OCH höra andras åsikter, här får du mina iaf ;)

SPECIELLT I ASIEN!?!??! vilket land är det som har "1 barn/familj-regeln"? KINA!! Förlåt att jag är rätt på, men det är ju väldigt rasistiskt att säga att den kinesiska "genen" inte ska få leva vidare, utan att vi "svensk/europe" sätts framför. Som något bättre. det du säger är alltså att kineserna gärna kan dö ut lite, så vi kan fortsätta leva på det sätt som vi gör. jag tycker det är idiotiskt och hemskt att Kina ska behöva ha den lagen. medan vi i västvärlden lever på 80% av världens tillgångar, och u-länderna på resterande 20%! Kina ligger väldigt mycket före oss i sverige när det gäller miljötänk/miljövänlig också! det är bara det att vi i i-länder utnyttjar kinas fattiga folk och producerar våra varor där, alltså är det "våra" utsläpp som gör tex. vatten i Kina dåligt/förgiftat. jag var i kina i somras, och när du säger att kineserna borde tänka innan de skaffar barn gör mig bara ARG! kanske har du inte tänkt så långt som jag har gjort, eftersom jag också vart där och sett det! SÅ, är det inte VI i i-länderna som bör tänka till ORDENTLIGT på hur vi lever som vi gör???

Postat av: Katt

Känner att det blir lite rörigt, men ska försöka ”punkta upp det”.

”Man kan tycka att det mest humana och fria är att låta alla vidga sina "gener" och bereda ut sig över världen bäst man själv vill. Men jag tycker inte alls att det är speciellt humant mot resten av världens människor. För tillslut kommer inte jordens resurser alls att räcka till vilket vi klart är påväg mot nu” Som jag skrev tidigare lever vi i västvärlden (i-länder) på 80% av jordens resurser! Alltså ligger inte problemet med brist avjordens resurser på u-länderna som avnänder 20%!!! Utan oss, är inte det ganska uppenbart! Vi blir sura för att de helt plötsligt blir så många att vi behöver dela med oss och kompromissa. Av oss att säga att jordens resurser inte kommer räcka till om indierna skaffar barn, det är som att ge fingret åt dom!

Sen är de mer än en miljard fler än oss, klart att de har svårt att få ett fungerande samhälle när de bor så tätt, och samtidigt ska tillverka alla VÅRA grejjer.. vi behöver nog dela med oss av land också.. vad gäller kolkrafterk, hur fan ska de kunna överleva? Det är ju ”våra” fabriker i största mån. Eller kanske har du donerat pengar till solcellsprojektet som ska förse hela kina med energi?

Ang, miljötänket: 1. Som jag sa, de tillverkar VÅRA grejjor!!!! 2. man får ta hänsyn till hur MÅNGA de är. 3. i kina (där ja vart o snackar från det jag upplevt själv) har de bara elmopeder, funkgerande lokaltrafik, tex!

..detta känns ju inte som det STORA problemet.

Det jag chockas över är hur vi kan med å säga till de att de inte ska skaffa fler barn!! vi lever på deras naturresurser, deras arbetskraft, utnyttjar dem och ”tar deras pengar” i vissa fall. Vi i Sverige lever i ett såå stort överflöd att vi inte fattar det själva. När vi får höra att befolkningsökningen i Asien är ENORM (vilket den är!) säger vi åt dem att sluta skaffa barn. Denna fråga har Kina redan fixat själva ( även om jag som sett det på nära håll sett vilken misär det skapat) Vi struntar i att se hur otroligt orättvisa vi är, vi vill inte hjälpa dem, utan bara befalla dem att lösa problemet! Så att vi kan leva på som vi alltid gjort.



Så, vet att detta blev ganska rörigt, men. Om vi i sverige skulle få tilldelas lika mycket av jordens resurser som de i asien, skulle antagligen du och din mamma, pappa och dina syskon, någon kusin o kanske en farbror (och din hund) bli tvungna att försvinna för att din farmor skulle kunna leva med samma standard som innan.

Blir bara så ledsen när du kan försvara orättvisorna i världen, och bara tänka på 1barn/familj-regeln utan att se RESTEN runt omkring!!!!!! De flesta i Asien lever i FATTIGDOM, svält, barnarbete, sjukdom.

p.s tror inte att svenskarna kommer dö ut, du kan nog va lugn... såviss inte alla får anorexia/slutar knulla,

Postat av: Katt

Känner att det blir lite rörigt, men ska försöka ”punkta upp det”.

”Man kan tycka att det mest humana och fria är att låta alla vidga sina "gener" och bereda ut sig över världen bäst man själv vill. Men jag tycker inte alls att det är speciellt humant mot resten av världens människor. För tillslut kommer inte jordens resurser alls att räcka till vilket vi klart är påväg mot nu” Som jag skrev tidigare lever vi i västvärlden (i-länder) på 80% av jordens resurser! Alltså ligger inte problemet med brist avjordens resurser på u-länderna som avnänder 20%!!! Utan oss, är inte det ganska uppenbart! Vi blir sura för att de helt plötsligt blir så många att vi behöver dela med oss och kompromissa. Av oss att säga att jordens resurser inte kommer räcka till om indierna skaffar barn, det är som att ge fingret åt dom!

Sen är de mer än en miljard fler än oss, klart att de har svårt att få ett fungerande samhälle när de bor så tätt, och samtidigt ska tillverka alla VÅRA grejjer.. vi behöver nog dela med oss av land också.. vad gäller kolkrafterk, hur fan ska de kunna överleva? Det är ju ”våra” fabriker i största mån. Eller kanske har du donerat pengar till solcellsprojektet som ska förse hela kina med energi?

Ang, miljötänket: 1. Som jag sa, de tillverkar VÅRA grejjor!!!! 2. man får ta hänsyn till hur MÅNGA de är. 3. i kina (där ja vart o snackar från det jag upplevt själv) har de bara elmopeder, funkgerande lokaltrafik, tex!

..detta känns ju inte som det STORA problemet.

Det jag chockas över är hur vi kan med å säga till de att de inte ska skaffa fler barn!! vi lever på deras naturresurser, deras arbetskraft, utnyttjar dem och ”tar deras pengar” i vissa fall. Vi i Sverige lever i ett såå stort överflöd att vi inte fattar det själva. När vi får höra att befolkningsökningen i Asien är ENORM (vilket den är!) säger vi åt dem att sluta skaffa barn. Denna fråga har Kina redan fixat själva ( även om jag som sett det på nära håll sett vilken misär det skapat) Vi struntar i att se hur otroligt orättvisa vi är, vi vill inte hjälpa dem, utan bara befalla dem att lösa problemet! Så att vi kan leva på som vi alltid gjort.



Så, vet att detta blev ganska rörigt, men. Om vi i sverige skulle få tilldelas lika mycket av jordens resurser som de i asien, skulle antagligen du och din mamma, pappa och dina syskon, någon kusin o kanske en farbror (och din hund) bli tvungna att försvinna för att din farmor skulle kunna leva med samma standard som innan.

Blir bara så ledsen när du kan försvara orättvisorna i världen, och bara tänka på 1barn/familj-regeln utan att se RESTEN runt omkring!!!!!! De flesta i Asien lever i FATTIGDOM, svält, barnarbete, sjukdom.

p.s tror inte att svenskarna kommer dö ut, du kan nog va lugn... såviss inte alla får anorexia/slutar knulla,

Postat av: Katt

sv. sista från mig också då. Anledningen till att jag ”glider bort från ämnet” är att jag inte tror att världens överbefolkning - att våra resurser inte räcker till - beror på levnadsstandarden i asien.



Anledningen till att jag skrev från början var att JAG aldrig skulle kunna säga att jag tycker personer, speciellt i Asien, skulle tänka innan de skaffade barn! För jag skulle inte ”tänka” innan jag skaffade barn, jag ÄR barn nummer 3 i min familj.. Att vi som lever på DERAS resurser, ( att de bor så många på ett ställe handlar ju bara om politik, och landsgränser ändras hela tiden..) tycker att de ska minska sin befolkning. Det är antagligen världen i ett nötskal idag, SJÄLVISKT

okej, peace and out. Palla mer ;)

kram

Postat av: Jojo

Hej! Jag ska också åka som utbytesstudent nästa år, har du lust att länka varandra? :D

2010-11-21 @ 12:25:55
URL: http://jojok.blogg.se/
Postat av: ewelina

Ska du också som utbytesstudent nästa år? :)

länka varandra? :D

2010-11-21 @ 12:28:50
URL: http://evertsusa.blogg.se/
Postat av: Jojo

Toppen, då har du en länk nu :D

2010-11-21 @ 21:01:36
URL: http://jojok.blogg.se/
Postat av: ewelina

va kul! Jag åker också med explorius! :D har du gjort några delstatsval? :)

2010-11-21 @ 22:28:39
URL: http://evertsusa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0